شمار معتادان در فراه به بيش از ٢٥ هزار تن ميرسد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

شمار معتادان در فراه به بيش از ٢٥ هزار تن ميرسد

فراه(پژواک،١١سنبله ٩١):  درحاليکه بيش از ٢٥ هزار معتاد به موادمخدر در ولايت فراه وجود دارد، مردم از افزايش معتادان و دست زدن آنان به جرايم جنايى نگران هستند.

طبق سروی سال ٢٠٠٤ ميلادى، که از طرف ادارۀ مبارزه عليه موادمخدر و کنترول جرايم ملل متحد (UNODC) در فراه صورت گرفته، شمار معتادان ١١ الی ١٥ هزار تن تخمين زده شده بود؛ اما مسوولان صحى ميگويند که اين تعداد، حالا افزايش يافته است.

به گفتۀ عبدالودود "انوری" ناظم ولايتی شفاخانۀ بيست بستر تداوی معتادان موادمخدر صحت عامۀ فراه، سال گذشته آنها سروی خانه به خانه را در شش ولسوالی امن و مرکز فراه تکميل کردند که در نتيجه، حدود ٢٥ هزار معتاد در اين مناطق تخمين زده شده است.

اما وى افزود: چون سروی ولسوالی های نا امن در دست نيست، امکان دارد که رقم اصلی معتادان در تمام ولايت، بيشتر از اين باشد.

انورى، با ابراز نگرانی از افزايش شمار معتادان، به آژانس خبرى پژواک گفت که  امسال سروى صورت نگرفته؛ اما قرار معلومات، شمار معتادان رو به افزايش است.

وى افزود که بيش از پنجاه درصد معتادان را جوانان تشکيل ميدهند، که در ميان آنان٢٥٠٠ زن نيز شامل است؛ حال آنکه تعداد زنان معتاد، طبق سروی سال ٢٠٠٤ حدود ١٥٠٠ تن بود.

منبع؛ مهاجرت به ايران، دسترسی آسان به موادمخدر، فقر، بيکاری، بيسوادی و عدم توجه فاميل ها را از علل روی آوردن به موادمخدر عنوان کرده، علاوه کرد که آنها در يکسال اخير، از جملۀ ٢٧١٣ معتاد مراجعه کننده به شفاخانۀ بيست بستر، توانسته اند ١٤١٩ تن را تداوی نمايند، که ٨٥ زن و ١٨ طفل نيز شامل آنها بوده اند.

اما انوری گفت که ٤٥ درصد تداوی شده گان، دوباره به موادمخدر روى آورده اند، که علل آن دسترسی آسان به موادمخدر، بيکاری و نبود فرصت های شغلی و... بوده است.

ناظم ولايتی شفاخانۀ بيست بستر تداوی معتادان موادمخدر صحت عامۀ فراه گفت که بيشتر اين افراد، به ترياک و هيروِين معتاد اند و امکان تداوى تعداد کمی از آنها در شفاخانۀ بيست بستر وجود دارد.

اين درحالى است که حدود يک ميليون معتاد در کشور وجود دارد و وزارت مبارزه با موادمخدر ميگويد که حکومت تنها توان معالجۀ يک تا سه درصد آنها را دارد؛ اما تا چند سال آينده تداوى معتادان، تا چهل درصد افزايش خواهد يافت.

فراه با ايران سرحد داشته و بيشتر معتادان، علت اعتياد خود را رفتن به آن کشور ميدانند.

عبدالرحمن ٢٧ ساله يکتن از معتادان که با لباس ژوليده در يکی از مغاره های تاريک قلعه تاريخی فريدون مرکز فراه، همراه با چند تن ديگر مصروف دود کردن هيروئين بود، گفت: "چهار سال قبل بخاطر پوره کردن مصرف طويانه ام، براى مزدورکاری به شهر يزد ايران رفتم، آنجا ارباب کارم که خودش نيز معتاد بود، مرا تشويق کرد که ترياک استعمال کنم، همان بود که بعد از مدتی معتاد شدم."

وى افزود که ترياک، هيروئين و هرنوع موادمخدر را استعمال کرده است.

اين معتاد که موادمخدر، بدنش را لاغر و رنگش را زرد ساخته، گفت: "روزی که برايم مواد نرسد، بدنم بسيار درد ميکند و آرزو ميکنم که هرچه زودتر بميرم تا از اين درد خلاص شوم."

عبدالرحمن گفت که ميخواهد تا اعتيادش را ترک کند؛ اما نمی داند چطور و يا اينکه به کجا مراجعه کند.

اين جوان علاوه کرد که از سوى خانواده طرد شده است؛ بخاطر به دست آوردن موادمخدر، روزانه در بازار گدايی ميکند؛ اما مردم بخاطر اينکه معتاد است، به او پول نمی دهند.

جمشيد٢٤ساله معتاد ديگر که در شهر فراه بخاطر به دست آوردن پول، به مردم زارى ميکرد و ميگفت که ده افغانی بدهيد، گفت: "خجالت می کشم وقتی گدايی ميکنم؛ اما درد وجودم، مرا مجبور ميکند که خود را به دست و پای مردم بيندازم تا از پول آن، برای خود مواد مخدر تهيه کنم."

وى علاوه کرد که دو سال قبل، با يکتن از دوستان نااهلش، نخست به سگرت و قليان کشيدن عادت کرد و بعداً رفته رفته به ترياک، هيروئين و ديگر موادمخدر معتاد گرديد.

اين جوان گفت که فعلاً به ترياک و هيروئين معتاد بوده و چند بار به شفاخانه مراجعه کرده، اما دوای داکتران هيچ تاثيری نداشته است.

عبدالجميل ٥٣ ساله پدر جمشيد که در شهر فراه دکان ميوه فروشی دارد، با چشمان گريه آلود گفت: "دو سال قبل، پسرش همراه با چند تن از دوستان خود بخاطر نيش زدن کوکنار به يکی از ولسوالى هاى فراه رفت، بعد از مدتی خبر شدم که جمشيد معتاد شده، بسيار نگران شدم."

پدر جمشيد افزود: "برايش گفتم که اعتيادش را ترک کند؛ اما نتوانست که ترکش کند؛ خانم و يک طفل دو ساله اش را رها کرد و حالا معلوم نيست در کدام خرابه ها شب و روز را سپری ميکند."

افزايش معتادان، مردم را نگران ساخته و آنان می گويند که معتادان در برخی مناطق به دزدی دست زده، اجناس و وسايل منازل را سرقت می کنند.

مجتبی باشندۀ قريۀ کُرجی شهر فراه ميگويد: "در سه ماه اخير، چهار بار سولرهای توليد برق آفتابی مان که در پشت بام خانه نصب بودند، توسط معتادان به سرقت برده شدند."

وى افزود که معتادان در قريۀ شان بسيار زياد شده و اکثر جوانان در اين قريه معتاد به مواد مخدر هستند.

اين معتادان، بخاطر به دست آوردن موادمخدر به سرقت اجناس و وسايل منازل آنها دست می زنند.

احمدرشاد باشندۀ ناحيۀ چهارم شهر فراه نيز گفت: "يک هفته قبل، يک معتاد را که بوری آرد همسايه را از داخل حويلی به سرقت می بُرد، خودم دستگير کردم و بعداً به پوليس تسليمش کرديم."

وى علاو کرد: "معتادان زياد شده اند و در کوچه ها گشت و گذار ميکنند، زمانی که کدام اجناس را ببينند و يا اينکه دروازۀ حويلی خانه ای باز باشد، اين وسايل را به سرقت می برند."

معروف باشندۀ قريه يزده شهر فراه نيز گفت: "در مربوطات قريۀ ما، يک محل تفريحی به نام "باغ کافی" وجود دارد؛ مگر اين محل اکنون به محل امن برای معتادان مبدل شده است و روزانه ده ها معتاد درآنجا مصروف نشه کردن هستند."

وی افزود که مردم جرئت نمی کنند اطفال شانرا جهت خريد به بازار روان کنند؛ چون زمانی که از مسير اين محل می گذرند، مورد آزار و اذيت معتادان قرار می گيرد.

لعل محمد "عزيزی" رئيس مبارزه عليه موادمخدر فراه گفت که بيش از ٧٠ درصد معتادان را جوانان تشکيل می دهند، که اکثر شان در ايران به اعتياد روی آورده اند.

به گفتۀ وى، در سال گذشته بيش از ١٧ هزار هکتار زمين در فراه کوکنار کشت شده بود، که ٥١٠ هکتار آن، توسط نيروهاى امنيتى محو گرديد.

رئيس مبارزه عليه موادمخدر فراه خاطرنشان کرد که اگر دهاقين، در آينده هم کوکنار کشت نمايند، توسط پوليس مبارزه با موادمخدر از بين برده خواهد شد.

براساس آمار سال گذشتۀ ادارۀ مبارزه عليه موادمخدر و کنترول جرايم ملل متحد (UNODC)، نظر به آفات طبيعى که به کشتزارهاى کوکنار در کشورهاى ديگر به وجود آمده بود، افغانستان ٩٠ درصد ترياک جهان را توليد ميکرد؛ حال آنکه سال گذشتۀ آن، افغانستان ٨٢ درصد ترياک جهان را توليد مى نمود.

يک سروى ديگر اين اداره نشان ميدهد که دو صد ميليون معتاد در جهان وجود دارند و در هرساعت، يک معتاد تلف ميشود.

وزارت صحت عامه ميگويد که از رقم حدود يک ميليون معتاد در کشور، تنها ٢٣٠ هزار تن استفاده کنندۀ هيروئين و آن هم به واسطۀ زرقيات ميباشند.

بقيۀ آنها را افراد معتاد به چرس، ترياک، مورفين و ادويه های طبی تشکيل ميدهد.

منابع اين وزارت مى افزايند که آسيب پذيری از انتشار امراض ساری از قبيل ايدز، زردی سياه و توبرکلوز، در ميان معتادان زياد است و هشتاد درصد مريضان، پس از مرخصی دوباره به اعتياد رو مى آورند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب